poniedziałek, 30 czerwca 2014

Sprawdzanie sygnału DFM, regulatora napięcia typu F00M... w alternatorze.

Witam serdecznie. Pragnę zaprezentować dwa różne sposoby na sprawdzenie poprawności działania regulatora napięcia typu F00M, pod kątem poprawności sygnału DFM.

Zacznę od wyjaśnienia pojęcia sygnału DFM. Sygnał DFM, jest to sygnał napięcia o zmiennym wypełnieniu (PWM). DFM informuje główny sterownik pojazdu o aktualnym obciążeniu alternatora przez instalację samochodową.

Nadmienię że sprawdzenie sygnału DFM, jest konieczne podczas diagnozowania usterek w pojazdach, gdzie mimo poprawnego napięcia ładowania akumulatora, na wskaźnikach zegarowych, widnieje kontrolka o braku ładowania alternatora.

1 Sposób na sprawdzenie sygnału DFM (domowy).
- Włączyć samochód, włączyć światła drogowe, ogrzewanie szyb, nadmuch na największy zakres oraz jak największą ilość odbiorników samochodowych.
- Między sygnał DFM z alternatora a masę podłączyć miernik elektryczny.
- Przy wysokim obciążeniu alternatora, napięcie powinno wynosić od 5-9V.
- Wyłączyć wszystkie możliwe odbiorniki w samochodzie (światła, nadmuch, ogrzewanie szyb) i sprawdzić napięcie DFM.
- Przy niskim obciążeniu alternatora, napięcie powinno wynosić około 1V.

2. Sposób na sprawdzenie sygnały DFM (stół probierczy)
- Alternator obciążyć odbiornikiem 5A.
- Napięcie DFM powinno wynosić około 0,7V.
- Alternator obciążyć 50A.
- Napięcie DFM powinno wynosić około 5-9V.

Chciałbym dodać z doświadczenia, że stosowanie zamiennych regulatorów napięcia w samochodzie Opel Vectra C, może spowodować ponowne uszkodzenia regulatora napięcia (niepoprawnie wydawany sygnał DFM, mimo poprawnego ładowania akumulatora).

Dziękuję serdecznie za uwagę.
Pozdrawiam
Karol

17 komentarzy:

  1. Dziękuję za cenne informacje.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję za podpowiedz. Bardzo cenna wiadomość.

    OdpowiedzUsuń
  3. Baza danych z warsztatami samochodowymi w całej Polsce na stronie http://tenmechanik.pl.

    OdpowiedzUsuń
  4. Kłopot z alternatorem rozwiązany dzięki ładowanie w porządku ale DFM robił bałagan z pracą silnika i elektroniki po odłączeniu wtyczki od alternatora wszystko wróciło do normy wymiana regulatora całkiem załatwi sprawę.Tutaj dopiero dowiedziałem si o co chodzi a elektrycy i mechanicy rozkładali ręce.

    OdpowiedzUsuń
  5. 55 yr old Accountant III Doretta Ruddiman, hailing from Angus enjoys watching movies like "Corrina, Corrina" and Gaming. Took a trip to Old Towns of Djenné and drives a Safari. przydatne lacza

    OdpowiedzUsuń
  6. Super wpis. Przydatne informacje

    OdpowiedzUsuń