poniedziałek, 30 czerwca 2014

Jak sprawdzić regulator napięcia alternatora typu F00M...


Witam serdecznie, w tym poście chciałbym pomóc osobom, które mają zapotrzebowanie na sprawdzenie poprawności działania regulatora napięcia alternatora. Numery części opisywanego regulatora napięcie zaczynają się od F00M. F00M jest to oznaczenie regulatorów marki BOSCH.
Rys. Regulator napięcia alternatora typu F00M...

Rysunek przedstawia typowy regulator napięcia z serii F00M.
D+ to jest: wzbudzenie alternatora
B+ to jest: ładowanie akumulatora

Potrzebne będzie:
- żarówka 12V 4W
- żarówka 12V 21W
- miernik elektryczny
- akumulator
- prostownik

Jak podpiąć?
- Żarówkę 4W podpiąć między B+ a D+.
- Żarówkę 21W podpiąć do szczotek węglowych regulatora napięcia.
- Akumulator i prostownik podłączyć tak jak na schemacie. Prostownik ma być wyłączony.
Rys. Schemat podłączenia regulatora napięcia w celu sprawdzenia poprawności działania.

Pomiary:
- Miernik elektryczny przyłożyć do akumulatora.
- Gdy prostownik jest wyłączony, napięcie akumulatora wynosi średnio 12,5V. Przy sprawnym regulatorze napięcia, obydwie żarówki będą świeciły.
- Gdy prostownik zostanie włączony, napięcie na akumulatorze zacznie rosnąć. Przy napięciu akumulatora około 13.8V - 14.7V, żarówka 21W powinna zgasnąć.

Wnioski:
- Jeżeli żarówka 21W przy napięciu niższym jak 13,5V nie świeci, znaczy że regulator jest uszkodzony.
- Jeżeli żarówka 21W przy napięciu wyższym jak 14,8V świeci, znaczy że regulator jest uszkodzony.
- Jeżeli żarówka 4W nie świeci w przedziale 9V - 15V, to regulator napięcia jest uszkodzony.

Dodatkowe przydatne informacje:
Sprawdzanie poprawności działania regulatora napięcia typu F00M, pod kątem sygnału DFM (obciążenia prądowego alternatora).

Dziękuję serdecznie za uwagę, mam nadzieję że pomogłem komuś zaoszczędzić niepotrzebnych kosztów związanych z błędnym diagnozowaniem usterek alternatora z regulatorem napięcia typy F00M.

Pozdrawiam
Karol

15 komentarzy:

  1. dzięki,pomogło

    OdpowiedzUsuń
  2. A jakie napięcie powinno być w altku 0124325031 bo moje nie ma 14v i w ogóle lekko przygasają żarówki o świateł jak np zdejmę nogę z gazu a jak włączyłem wszystko to miałem na akumulatorze czasem poniżej 13 a później się stabilizowało. Jakby układ mułowaty?

    OdpowiedzUsuń
  3. Adres do strony z mechanikami http://tenmechanik.pl

    OdpowiedzUsuń
  4. Miałem problem w Alfie 145 TS.Alter.MM 14v75a.Najlepszym rozwiązaniem jest wstawienie amperomierza bezpośredniego.

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetny poradnik. Pomocne wskazówki i informacje

    OdpowiedzUsuń
  6. Super wpis. Wszystkie informacje jak najbardziej przydatne

    OdpowiedzUsuń
  7. jak na mój gust to coś nie jest ok z tym poradnikiem, gdyby tak było to alternator by rozładowywał akumulator przez cały czas(chodzi mi o świecenie 21w lampki która symuluje wirnik zaraz po podłączeniu akumulatora).

    OdpowiedzUsuń
  8. Artykuł jak najbardziej pomocny

    OdpowiedzUsuń
  9. Cenne informacje. Warto było tutaj zajrzeć

    OdpowiedzUsuń